Witamy     NOTAM     FEEDBACK     Informacje     Wydarzenia     O nas      FIR Warszawa      Kontrolerzy     Piloci     Lotniska     Pliki     Linki     Forum    

Dla początkujących

Drogi kandydacie na pilota VATSIM!

Bardzo cieszymy się, że chcesz do nas dołączyć. VATSIM bez pilotów byłoby dla nas, kontrolerów, czymś niesamowicie nudnym. Z radości witamy więc w naszej sieci każdego, niezależnie od wieku, zawodu, poglądów czy zainteresowań.

Jednak bardzo prosimy Cię, abyś uszanował pewne zasady. VATSIM to nie jest zwyczajna gra. Tu się nie strzela, nie niszczy przeciwnika, nie zdobywa punktów. Chodzi o to, aby JAK NAJWIERNIEJ SYMULOWAĆ LOTNICTWO. Od uczestników wymagana jest więc pewna wiedza i umiejętności. Nie łącz się z siecią, jeżeli jest to Twój pierwszy lot w życiu. Nie poradzisz sobie i będziesz przeszkadzał innym.

Jeżeli uważasz, że jesteś gotowy do pierwszego lotu online, przeczytaj uważnie poniższe uwagi. Nie stosowanie się do tych zasad może przysporzyć wielu kłopotów zarówno Tobie, jak i innym osobom korzystającym z VATSIM.

  1. Przed pierwszym lotem zapoznaj się z checklistą dla nowych pilotów. Przede wszystkim upewnij się, że SPEŁNIASZ WYMAGANE MINIMUM, którego wymaga się od nowych członków sieci.
  2. Generalna zasada lotów online: NIC BEZ ZGODY KONTROLERA LOTÓW. Nie wolno Ci ruszyć samolotu z miejsca postoju, kołować, wjechać na pas, startować, lecieć ani lądować bez zgody kontrolera. Zgody wymaga każda zmiana kursu lub wysokości (chyba, że wykonujesz standardowe podejście lub odejście i postępujesz zgodnie z instrukcjami). Przed każdym lotem, jeszcze na ziemi, musisz otrzymać od kontrolera ZGODĘ NA LOT.
  3. Zaczynaj swój lot zawsze od USTAWIENIA SAMOLOTU NA ODPOWIEDNIM STANOWISKU NA LOTNISKU. Zrób to jeszcze przed połączeniem się z VATSIM. Nigdy nie łącz się z siecią, gdy jesteś na drodze kołowania albo na pasie może okazać się, że właśnie po tej drodze czy pasie porusza się inny samolot i spowodujesz zderzenie. Nigdy nie używaj trybu SLEW gdy jesteś połączony z siecią.
  4. Po otrzymaniu instrukcji od kontrolera POWTÓRZ JĄ, aby wiedział, że zrozumiałeś. Jeżeli nie rozumiesz, NIE POWTARZAJ BEZMYŚLNIE, ale poproś kontrolera o wytłumaczenie. Uwaga! Używaj w tym celu prywatnej komunikacji tekstowej, aby nie zajmować częstotliwości przeznaczonej do kontroli i w ten sposób nie przeszkadzać innym.
  5. BĄDŹ CIERPLIWY. Kontroler może mieć duży ruch, być może instrukcje czy odpowiedź od niego otrzymasz dopiero po kilku minutach. NIGDY NIE POGANIAJ KONTROLERA, a jeżeli przez co najmniej 5 min. nie masz odpowiedzi, grzecznie powtórz pytanie. Pamiętaj, że kontroler chętnie Ci pomoże, ale tylko jeżeli ma chwile wolną. Jego podstawowym zadaniem jest kontrolowanie i zapewnianie bezpiecznego lotu, a nie nauka nowicjuszy, którą prowadzi tylko, jeżeli ma czas.
  6. PRZYGOTUJ SIĘ DO LOTU. Pobierz i zapoznaj się z odpowiednimi mapami lotnisk, zapoznaj się z układem pasów i dróg kołowania. Zaplanuj trasę, wypisz sobie częstotliwości pomocy nawigacyjnych.
  7. Wybieraj na pierwsze loty LOTNISKA I TRASY MAŁO UCZĘSZCZANE. Raczej unikaj zaczynania przygody z warszawskim Lotniskiem Chopina. Idealnie na pierwsze loty nadają się na przykład trasy Kraków-Katowice, Wrocław-Poznań czy Szczecin-Gdańsk. Nigdy nie wykonuj pierwszych lotów w czasie oficjalnie ogłoszonych imprez i zlotów, wtedy kontrolerzy ze względu na ruch nie będą mieli czasu Ci pomóc. Odradzamy też wykonywanie pierwszych lotów za granicę.

Jeśli będziesz przestrzegał naszych zasad i włożysz trochę pracy w naukę, możesz liczyć na pełne wsparcie ze strony każdego kontrolera. Naprawdę zależy nam na nowych pilotach.

Tyle rad. A teraz przepisy.

Przepisy dotyczące nowych pilotów w FIR Warszawa

  1. Każdy początkujący pilot, w szczególności taki, który nie ma wylatanych minimum 15 godzin online (zgodnie ze statystykami na stronach http://stats.vatsim.net powinien wpisać w planie lotu w polu REMARKS: "NEWBIE".

Gdzie zdobyć te wszystkie informacje:

  1. Na stronach VATSIM znajdziesz dokumenty dotyczące zasad korzystania z sieci (User Agreement i Code of Conduct).
  2. Na stronach VATSIM-EUR w dziale Training Departement znajdziesz Voice Manuals - instrukcje komunikowania się i angielską frazeologią lotniczą.
  3. Na stronach PLVACC znajdziesz opis polskiej przestrzeni powietrznej na VATSIM, liste pomocy nawigacyjnych i ich częstotliwości, mapy przelotowe i lotnisk, opisy podejść itp. itd.
  4. Na stronach Szkoły Pilotów www.aviation.home.pl znajdziesz - zbiór lekcji, oraz podstaw, które pomogą ci w nauce pilotażu online.
  5. Na stronach heading.pata.pl znajdziesz opis systemów nawigacyjnych używanych w lotnictwie.


Jeżeli przebrnąłeś pomyślnie przez ten dokument, zapraszamy i czekamy na Ciebie na VATSIM!

 
© 2001 Polish VACC
[logowanie]