Witamy     NOTAM     FEEDBACK     Informacje     Wydarzenia     O nas      FIR Warszawa      Kontrolerzy     Piloci     Lotniska     Pliki     Linki     Forum    

Szybowcem na VATSIM

WPROWADZENIE

Od chwili, w której Sopa znalazł w przepastnych czeluściach internetu niewielki artykuł wirtualna przestrzeń nad Polską i nie tylko otworzyła się także dla rasowych szybowników. Tak, FS2002 oraz FS2004 umożliwiają wirtualny lot szybowcem ! I to w pełnym jego wydaniu zaczynając od podczepienia do samolotu holującego, holowania w powietrzu, wyczepienia, lotu z wykorzystaniem termicznych prądów powietrznych, aż do lądowania na lotnisku lub lądowisku.


JAK TO ZROBIĆ ?

  zasiadamy za sterami szybowca
  łączymy się z VATSIM w standardowy sposób, dokładnie tak jakbyś siedzieli w liniowym odrzutowcu
  "kołujemy" szybowcem korzystając z trybu SLEW tak, aby znaleźć się za samolotem holującym
  podczepiamy się do samolotu holującego naciskając [CTRL][SHIFT][T] tak aby w prawym górnym rogu ekranu pojawił się znak wywoławczy samolotu
  w momencie kiedy samolot holujący znajdzie się w powietrzu przyciskamy i trzymamy klawisze [CTRL][SHIFT][F] dotąd dopóki nie chcemy się wyczepić. Taki moment rozpoczęcia holowania wynika z ograniczeń FS.
  podziwiamy szybowcowe lotnictwo


PRZEPISY I ZASADY

Latanie szybowcem na VATSIM jest nowością. W związku z tym publikujemy tutaj propozycje zasad wykonywania lotów podczas zlotów do czasu nabrania dostatecznych doświadczeń dla wprowadzenia ustalonych zasad.

  Lot szybowca oraz samolotu holującego powinien odbywać się według zasad VFR.
  Pilot szybowca może nie komunikować się z innymi uczestnikami lotu do czasu wyczepienia.
  Dozwolone jest ustawianie szybowca za samolotem holującycm z wykorzystaniem funkcji SLEW.
  Dozwolone jest właczenie funkcji "NO CRASH" w konfiguracji FS dla szybowca.

W związku z tym, że domyślne scenerie FS nie odwzorowują najlepiej najpopularniejszych polskich terenów dla lotnictwa szybowcowego zalecamy stosowanie publikowanych tutaj scenerii oraz "mesh", co pozwoli na orientację w przestrzeni wszystkich uczestników lotu. Wszak jest to lot VFR. (tu do wstawienia Poland mesh i scenerię Żaru)


TERMIKI

Lot szybowca nabiera pełnego sensu, gdy pilot może odczuwać i wykorzystywać termiczne ruchy atmosfery. FS2002 oraz FS2004 umożliwia to na dwa sposoby:

  użycie specjalizowanego programu do generowania zjawisk pogodowych z możliwością symulowania termiki - ActiveSky V
  użycie w scenerii specjalnie przygotowanego pliku BGL ze zdefiniowanymi termikami dla danego obszaru.

Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że oba sposoby mogą być używane w tym samym zlocie przez wielu pilotów, jednakże używając ActiveSky V, który wykorzystuje dane pomiarowe z rzeczywistych stacji meteorologicznych trzeba mieć świadomość wpływu bieżącej pory dnia na stan atmosfery - jeśli za staremi szybowca zasiądzemiy późnym wieczorem, to zmiana czasu w FS niewiele pomoże - o tej porze z powodu braku słońca specjalnej aktywności atmosfery przydatnej szybownikowi spodziewać się nie można. (tu tabelka z termikami)


 

 
© 2001 Polish VACC
[logowanie]